Under the Waves - Friends of Dean Martinez (2003)
Random Harvest - Friends of Dean Martinez (2004)
Lost Horizon - Friends of Dean Martinez (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Drømmer og luftspeilinger

Gode venner som kombinerer cocktailmusikk og surflounge med et hallusinerende ørkenmareritt.

Få instrumenter er så skjønne som steel-gitaren. Få instrumenter har også opplevd å bli satt i et så dårlig lys som denne. Nå har riktignok gitaren blitt misbrukt av mang en platinablond Nashville-dronning opp gjennom historien, så derfor trenger vi band som Japancakes og Friends of Dean Martinez til å minne oss om dens storhet.

Steel-gitarist Bill Elm er en figur fra det oppegående musikkmiljøet i Tucson, og han har blant annet spilt sammen med Giant Sand. Friends of Dean Martinez (jepp, -ez kom etter påpakning fra Hollywoods mafia) er i første rekke hans verk, og et prosjekt hvor han stadig endrer besetning. Mange falt nok fra da Joey Burns og John Convertino ofret seg fullt og helt for Calexico etter Retrograde (1997), men Friends of Dean Martinez har fortsatt å utvikle seg, også etter at disse forsvant.

Wichita Lineman åpner som en bombe, og vil kanskje få deg til å sjekke om du har lagt riktig plate i spilleren. Etter at en film ruller i gang platen - en lyd som går igjen her, og som understreker den filmatiske effekten i musikken - vrenges det ut beintunge gitarer som dundrer og drønner som om verden virkelig er i ferd med å gå under i Overload. Etter apokalypsen stiger vi (heldigvis) inn i den trygge og tidløse ørkenen.

Her har tiden stått stille siden gribbene-vet. Solen, kaktusene, en mesa, en ridende mann langt borte. En forlatt bensinstasjon. Sand. Et panorama så mektig at det ikke kan beskrives til fulle, hverken med ord eller bilde. Ennio Morricone flyter forbi på en luftspeiling. Harry Dean Stanton snubler fortsatt rundt i nærheten. Mørke skyer som bærer håp og frykt om uvær. Dette er scenen til Friends of Dean Martinez.

Dette er bildene som flimrer forbi på åpningssporene her; Alternate Theme og Main Theme. Den knusktørre åpningen avsluttes med In the Wire, hvor regnet faller tungt i bakken. Da får også steelgitaren hvile litt, og det er på tide å hente frem trekkspillet. Incidental er en vakker folkevise, som letter lytteren fra bakken, som om vi kan se Elms verden i fugleperspektiv. Med bongos, orgel og mellotron i tillegg, kunne den passet fint inn i en av David Lynchs mørkere filmer. Umerkelig flyter Incidental over i en tradisjonell låt, Tennessee Waltz. Den er som vanlig flott, men FODM klarer ikke å gi den ny magi. I likhet med den andre coverlåten her, Jimmy Webbs Wichita Lineman, fremføres disse på ganske tradisjonelt vis. Sistnevnte er selvfølgelig en yndet låt for ørkenmenneskene, men jeg synes at Naked Prey håndterte klassikeren enda bedre. Men Elm synger gjennom steel-gitaren sin, så det er naturligvis veldig vakkert. Når filmen ruller ut på slutten av For All Time, er det mest negative med platen at den er så forbasket kort - i hvert fall virker det sånn.

Wichita Lineman er dermed nok en sterk utgivelse fra Friends of Dean Martinez, og du gjør deg en bjørnetjeneste ved å la denne passere uhørt, enten du skal ha cocktailfest eller bare ønsker å drømme deg bort til en langt varmere verden en stakket stund.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Simon Joyner - Out Into the Snow