Paul Giovanni
Ben & Jason

Under the Skylon - Candidate (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kandidat til Årets filmmusikk

En naken Britt Ekeland, Christopher Lee i kilt og grusomme ofringer til fruktbarhetsguden Nauda.

Alskens artister fra Pulp til Iron Maiden har tidligere hentet inspirasjon fra den britiske kult-skrekkfilmen The Wicker Man fra 1972. Nå er det Essex-kvartetten Candidate som har laget sin egen musikalske tolkning av Robin Hardys film om politiinspektør Howie (Edward Woodward), som reiser ut på den skotske øya Summerisle for å etterforske ei ung jentes forsvinning. Der oppdager han en hedensk sekt, som under ledelse av mystiske Lord Summerisle (Christopher Lee) tilber solguden Nuada gjennom diverse fruktbarhetsriter.

Der andre band nøyer seg med å hente inspirasjon fra Paul Giovannis legendariske Wicker Man-filmmusikk til en og annen låt, bestemte imidlertid Candidate seg for å hylle yndlingsfilmen sin med et helt album. Sommeren 2002 pakket de med seg en håndfull instrumenter og en stor bag med opptaksutstyr og dro av gårde til Burrow Head, Skottland for å suge til seg atmosfæren på stedet hvor The Wicker Man ble spilt inn 30 år tidligere. Gutta tok inn på akkurat det samme hotellet som politiinspektøren overnatter på i filmen, og ble boende i like mange netter. Tiden benyttet de til å skrive og spille inn musikk i den samme nedlagte kirken og på nøyaktig den samme fjelltoppen som er med i The Wicker Man. Proppfulle av entusiasme og nye ideer dro så de fire tilbake til London og platestudioet der, hvor de fikk hjelp av britfolk-legenden Bert Jansch, samt kameratene Jason Hazely (fra duoen Ben & Jason) og Alex Donohoe.

Resultatet ble Nuada, en plate med rørende vakre folk-sanger. Her får du sentimentalt gitarspill, berusende melodier og harmoni-sang som er som klippet ut av en gammel Byrds-plate - alt sammen meget stemningsfullt og fengende. Som man må kunne forvente av den alternative filmmusikken til The Wicker Man, byr Candidate selvfølgelig på fruktbarhetsballader: Best klinger Sowing Song, en fars oppfordring til sin sønn om ikke å så sine frø før den rette tiden er inne. Dette er sangen som har alt: En nydelig og enkel melodi, fascinerende korsang og et morsomt arrangement med tre forskjellige stemmer som synger hver sine deler av teksten ettersom historien utvikler seg. Vellykket er også den suggererende Circle of Ash - Canidates musikalske tolkning av Britt Eklands meget veldreide og sexy rollefigur Willow, der Joel Morris synger med skjelvende stemme om å miste jomfrudommen.

Min absolutte favorittlåt på Nuada er imidlertid Rain on the Roof, en fantastisk folksang à la sekstitallet med klassisk banjospill og refreng i beste "silence is golden"-stil. Platas minst vellykkede øyeblikk kommer derimot med de fire instrumentalene. Hver for seg er de riktignok mer enn fine nok, men hørt i sammenheng blir de ganske enkelt for like. Særlig Tomorrow's Tomorrow blir vel sukkersøt - her er det ikke mange spor etter horror-stemningen fra Robin Hardys film.

Tro ikke at du må ha sett The Wicker Man minst fem ganger for å ha glede av Nuada. Nei, i virkeligheten trenger du strengt tatt aldri å ha hørt om kultfilmen i det hele tatt. For selv om Candidate har hentet all sin inspirasjon fra den psykedeliske skrekkfilmen, har de klart det mesterstykket å lage en enhetlig, stemningsfull plate som er kunst i seg selv - totalt uavhengig av Christopher Lee, Britt Ekland & co.

PS: De 3000 første eksemplarene av platen er nummerert. I tillegg til musikken, får du her en 12 minutter lang dokumentarfilm fra Candidates tur på Wicker Man'sk grunn i Skottland.