She's Nineteen Years Old

Dirty Blonde
Shake Your Hips

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Det er liv i liket

Delta Groove viser at det syder og gror i moderne blues med disse live-utgivelsene.

Delta Groove Productions har i løpet av kort tid blitt ett av de mest toneangivende bluesselskapene i verden, og Live at Ground Zero Volume 1 & 2 viser hvorfor. Selskapet har knyttet til seg et knippe av de mest spennende artistene i USA, og her presenteres de fleste av dem i et liveopptak gjort på Morgan Freemans Ground Zero klubb i Clarksdale, Mississippi. Selv om ikke alt er like bra, er det en imponerende jevn kvalitet på artistene som her viser seg frem.

Volume 1 byr på ikke bare glimrende, rutinerte artister som opptrer i front, men også minst like imponerende band som backer de navngitte hovedartistene. Bak sangere som Johnny Dyer, Philip Walker og Finis Tasby finner vi gitarister som Kid Ramos, Kirk Fletcher og Frank Goldwasser, og i kompet sitter folk som Ronnie James Weber og Richard Innes, Disse er samlet i superbandet Mannish Boys som står for tre av låtene her, samt at de hopper inn bak Phillip Walker og Junior Watson. Denne gjengen er ensbetydende med kvalitet, og i en livesetting gir det mulighet til å høre blant annet mye superbt gitarspill.

Ikke minst imponerer Fletcher med sin alltid følsomme liring, blant annet i en instrumentalversjon av Little Richards Lucille. I tillegg trer Kid Ramos frem, både i Mannish Boys og foran sitt eget band, Los Fabulocos. En annen spesiell treat denne kvelden er Junior Watsons Wolf Pack, selv om denne låten kanskje er vel eklektisk, selv for en galning som Watson. Både Finis Tasby og Johnny Dyer gjør godt fra seg vokalt i de dype blueslåtene Everything's Gonna Be Alright og Lonesome Bedroom Blues, mens Phillip Walker viser hvilken eminent vokalist og gitarist han fortsatt er i Street Walking Woman.

Mest imponert blir jeg likevel av de unge karene i The Insomniacs. Jeg anmeldte nylig den nye skiva deres til 6 her på groove.no, og på Live at Ground Zero viser bandet at det også leverer storveis fra scenen. Deres to bidrag på Vol. 1 er faktisk høydepunkter, selv om de som sagt er i svært celebert selskap. Vyasa Dodson minner mye om Teddy Morgan, som i sin tid var kanskje USAs mest lovende bluesgitarist. Dårligst er uten tvil Jason Riccis radbrekking av Shake Your Hips. Hans bastardversjon står ut som en sår tommel i denne sammenhengen.

Ellers er det ikke så mye mer å si enn at denne plata gir et fint tverrsnitt av den ekstreme mengden talent som finnes på Delta Groove. Den store helheten blir det jo ikke når man samler artister på denne måten, men de aller fleste leverer gode og inspirerte bidrag, og man får en god dose breial gitarsolering på kjøpet. Det hadde nok vært mer morsomt og vært til stede, men dette duger som en flott presentasjon av stallen til Delta Groove.