Heltah Skeltah
Boot Camp Clik
Wu-Tang Clan
Mobb Deep

Haven't had a hit since '96...

Undergrunnsveteranen holder stilen, men blir noe ensformig i lengden.

Sean Price, også kjent som den ene halvdelen av Heltah Skeltah og medlem av det legendariske undergrunnskollektivet Boot Camp Clik, prøver seg med et nytt solosett – drøye halvannet år etter sitt forrige album, Monkey Barz. Med unntak av et knippe nye produsentnavn har ikke Sean P. forandret seg så veldig mye siden nittitallet og spørsmålet er om mannen fortsatt er i stand til å fatte folks interesse. Som han selv sier på den nye skiva: "Haven't had a hit since '96".

Den noe uortodokse albumtittelen er ikke bare et morsomt ordspill, det dukker faktisk opp en del religionsrelaterte temaer og linjer her og der. Vår egen Tommy Tee har produsert låten Church, hvor også norske Loudmouf Choir bidrar - en skikkelig nordlig affære, altså. Personlig synes jeg ikke dette er blant høydepunktene på Jesus Price Supastar, det er derimot Cardiac, hvor Sean Price starter med linjene "why the f*ck they call you Jesus Price, nigga, and you curse in church". Brooklyn-rapperen og gjestene, som bl.a. består av Black Moons Buckshot, drives fram av en skikkelig hard og energisk beat, og det er slik jeg liker Donkey Sean best. Hvis Boom Bye Yeah var headbanger-låta på hans forrige album, er Cardiac denne platens utvalgte. Den røffe, men tilbakelente flowen til Price passer ypperlig over slike knallharde beats.

Undergrunnsfavoritten 9th Wonder står bak mye av den særdeles gjennomførte produksjonen, men man finner også et par mer eller mindre ukjente navn her. Et annet høydepunkt er den litt reggae-inspirerte Niggaz Like You, hvor skøyeraktige Sean spytter merkelige linjer som "Wu-Tang Clan ain't nuthin' to f*ck with/Boot Camp Clik ain't nuthin' to Wu-Tang", og til tider vet jeg ikke helt om jeg synes tekstene hans er morsomme eller bare rør. Uansett er flowen hans veldig særegen og kul, og han går de fleste andre undergrunnsrappere en høy gang.

9th Wonders kollegaer fra gruppa Little Brother har fått slippe til på hver sin låt, det samme har deres kompis Joe Scudda. Nevnte Buckshot er å finne på ytterligere et spor, hvor han deler mikrofonen med Sadat X. Det gjør seg bra med litt gjesteopptredener, men likevel redder ikke det Jesus Price Supastar fra å bli en smule ensformig. Selv om Sean Price er en habil MC, så synes jeg ikke han helt klarer å fatte lytterens interesse gjennom et helt album. Men dette er altså straight, gammeldags undergrunns-rap av godt merke – liker du det, vil denne skiva sikkert falle i smak.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo